CsobiBlog

CsobiBlog

Közlekedj okosan!

2023. január 09. - CsobiBlog

sajjad-ahmadi-togsos4zvde-unsplash.jpg

Észrevetted már, hogy bárki, aki nálad lassabban vezet, az idióta, és
bárki, aki gyorsabb nálad, az vadállat?
/George Carlin/

Na, ez rám nem igaz. Szerintem mindenki idióta. A nálam gyorsabbak is. Csak én vagyok helikopter.
Képes vagyok helyből fel- és leszállni, szinte légvonalban közlekedni, helyben megfordulni, üzemanyag nélkül landolni.
Kerékpáros vagyok ugyanis. Méghozzá a 6 perces fajtából, annak is a mások számára életveszélyesnek tűnő alfajból. Optimális körülmények között legfeljebb 6 perc, míg a lakástól a munkahelyig megfenem az íveket. Merthogy megfenem ám!
img_20220606_214445.jpg

Valentino Rossi és Talmácsi Gábor sírva könyörögne coaching időpontért, ha tudná, hogy a motorozás Forma 1-étől visszavonultan sem kell nélkülözni a szédítő sebességet, a valószínűtlen dőlésszöget és az adrenalin-szörföt.

 

Na jó, háromszor annyi kilométert vezetek kocsit, és természetesen arról is megvan a meglehetősen helytálló véleményem. Meg ugye igen jól megy nekem, az is.
Aki nálam jobban spórol az üzemanyaggal és a fékezéssel, az fillérb@szó. Aki kevésbé, az mehet fákat ültetni, szemetet válogatni és húsmentesen világot váltani, különben miatta fognak gyermekeink a fazék vízben lassan hevített béka módjára elhalálozni.
Imádtam a COVID-19 veszélyhezet kezdeti – valós veszélyektől viszonylag mentes, ám óvintézkedésektől erősen terhelt – szakaszában időnként úgy munkába autókázni, hogy az 1-est csak az elinduláshoz használtam, legközelebb csak a célnál álltam meg. Akkor is az ”ajtóban”, merthogy a parkolás ingyenes volt, ugyebár.

Helyben persze alapvetően bringázom, így délutánonként kéjesen konstatálom, ahogy kisvárosunkban tombol a RUSH HOUR, a gyulai csúcsidőszak.
A legdurvább napokon az is előfordulhat, hogy a sor egészen a szocotthonig áll és akár 22 másodpercig sem mozdul. Élhetetlen!

Motorozni is szoktam, jellemzően lakott területen kívül. Úgy választottam konkrét modellt, hogy lehetőleg ne csábítson száguldásra, de lassan is jó legyen vele menni.
Sikerült. Az idén 32 éves, mostani mércével harmatgyenge nagymotor valóban nem partner az aszfaltszaggató kigyorsításokban, térdkoptató kanyarodásokban, vagy a kézenállós fékezésekben.
Néha azon kapom magam, hogy 70-re lassulva vigyorgok fültől-fülig a tájat csodálva.
Ha észreveszem, szélre húzódom, vagy gyorsítok, hogy ne tartsak fel mást, de néha csak az engem előző járműtől megrezzenve szűnik meg a boldogság.

A tömegközlekedés nálunk a nyugdíjas kor előtt érzékelhetetlen opciója a helyváltoztatásnak. Legutóbb sok évvel ezelőtt a nagyobbik lányommal ültünk buszra az élmény kedvéért, 2 megálló erejéig. Aztán szépen visszasétáltunk.

photo_20161110_102814.jpgNem saját járgyány ;) 


A viharsarki gyöngyszem gyalogosan is élhető, de a drótszamárral csak ritkán nem meghódítható. A lányaim sajnos nem hisznek a gyaloglásban, így általában legalább kétpúpú teveként, hárman egy biciklin közlekedünk még kisebb távolságokra is. Ezzel is próbálom számukra az autózás alternatíváját kínálni, tanítani.
Persze autóba is ülünk, ha úgy kívánja meg a helyzet.

A helyzet. Az a bizonyos helyzet, ami néha úgy alakul, hogy feszültté válik. Olyankor sajnos én is indulatos, klímagyilkos úrvezetővé változom, és feleslegesen gyorsan, indokolatlanul kapkodva vezetem(!) le a belső feszültségemet az utakon.
Tartok tőle, hogy ez másokkal is lehet így, mert ezt a rossz működést lépten-nyomon tetten érni.
A fiatalabb autók ráadásul gyakran túl erősek és drágák, hogy az indokolatlan közlekedési jelenségekhez megfelelő eszközül szolgáljanak. 

Hamis a biztonságérzet, talmi a dicsőség, bizsu a luxus.

Sétáljatok sokat!

Olvasd el mások véleményét is!

Ide kattints!

 Egye fene, tekerhettek is.

Csodálatos dolog a bicikli. Újra és újra ámulatba ejt, hogy mennyire zseniális és egyben zseniálisan egyszerű találmány. Elképesztő, hogy mennyire kis környezeti hatással, mennyire gazdaságosan sokszorozza meg az ember lehetőségeit. Még a nyugathoz húzó kis hazánkban is tömegeknek jelenti a mobilitás egy(etlen) szintjét.
Élvezeti cikknek sem utolsó és a rekreációs tekerésnek is híve vagyok. Az amortizációs kerékpározást is sikerrel műveltem, korábban írtam is róla. https://csobiblog.blog.hu/2021/09/11/ezt_figyeljetek_193 
img_20210420_160335.jpg

Amennyiben a bicajos szívásaimról olvasnál, úgy ajánlom figyelmedbe 2 korábbi bejegyzésemet:

https://csobiblog.blog.hu/2021/09/15/villach_phobia 

https://csobiblog.blog.hu/2021/10/10/kupakolas_keservest 


Végül pedig egy mélyen bizalmas információ!
Ha jól sejtem, talán még egy fészbukkos kerékpáros egyháznak is tagja vagyok, voltam. :) 

2021-09-11-11-06-17.jpg

Autorotáció: a helikopter süllyedése közben az áramló levegő szolgáltatja azt az energiát ami szükséges a lapátok aerodinamikai ellenállásának leküzdésére és a forgatására. A helikopter ilyen jellegű süllyedését autorotációnak hívjuk.

A pilóta közreműködésével a helikopter ellenőrzött körülmények között veszít a magasságából, és az így visszaszerzett energia a lapátok forgatására fordítódik, ezáltal a légijármű irányítható marad. /https://www.aerofriends.hu/repulestechnikai-uzemeltetesi-okossagok/autorotacio/

 

Tudományosan igazolt, hogy már a napi rendszerességgel végzett tempós gyaloglás is (pl. munkahelyre, iskolába) kedvezően befolyásolja a vérnyomást, a test zsírtartalmát, a koleszterinszintet és a hangulatot. A legalább napi 30 percet rendszeresen, lendületesen sétálóknál is jelentősen csökken a szív és érrendszeri betegségből eredő halálozás esélye. Ez a hatás idősebb korban elkezdett rendszeres gyaloglásnál is jelentkezik. A kutatások arra is rávilágítottak, hogy súlyfelesleg esetén a rendszeres mozgással megszerzett fittség akkor is védő hatású a szív- és érrendszeri betegségek ellen, ha fogyás nem társul vele. Gyermek- és fiatalkorban is kedvezőbb az egészségi állapota a rendszeresen és lendületesen gyaloglóknak. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) ajánlása szerint a mozgás egészségvédő hatásai heti 150 perc közepesen intenzív, dinamikus mozgással már elérhetőek, amit akár a mindennapos tempós gyaloglással is teljesíthetünk.

 

Dávid Ferenc: Biopolitikai szakértő, pályaelhagyó deviancia-szociológus, a Kék Pont Alapítvány projekt koordinátora. Több mint egy évtizede vesz részt a hazai drogjelenséget értelmező és a drogproblémát menedzselő innovatív projektekben mint szakértő és mint morális vállalkozó. Jelenleg az alapítvány Biopolitikai Műhelyét vezeti, ahol munkatársaival elsősorban holisztikus szemléletű egészség-programokat terveznek és alkotnak meg. A Tilos Rádió műsorkészítője és kurátora, a Babilon Nyulai Kerékpáros Egyház alapítója és egyházfője, Kegytárgyas Feri néven bizarr vallási tartalmú tárgyak gazdáit keresi az interneten.  /https://www.digitalhungary.hu/ki-kicsoda/David-Ferenc/713//

A bejegyzés trackback címe:

https://csobiblog.blog.hu/api/trackback/id/tr2618022488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása