CsobiBlog

CsobiBlog

Háromkirályok

2023. november 30. - CsobiBlog

 6ba0eaafeadd34eaa9fdfc7ffd411df4.jpgundefined

- Hánykor indulunk majd?
- Hatkor - jelentettem ki.
- Miért olyan korán?
- Mindig akkor szoktunk.
- Affenét! Hétkor.
- Mondom, hogy hatkor. Ráadásul már hamar sötétedik, úgyhogy felőlem még korábban is indulhatunk - zártam le a vitát.

Hétkor meg is jelentek értem a srácok a tömb előtt. Már a lépcsőházban voltam, amikor Sanyi nevét írta ki a telefonom. Tettetett nyöszörgéssel szóltam bele:

- Eeegen?
- Jöhetsz le.
- Neeem megyek… … … nincs kedvem.
- Na haladjál, te patch!
Vigyorogva várt az autó mellett. Mit autó? 4x4 Duster! Nem akármivel gurigázunk.

- Direkt álmos hangon szóltál bele?
- Háppersze, legalább egy pillanatra benyalintottad?
- Kb egy tized másodpercig :)
- Akkor jó :)

Beraktam a hátizsákomat a csomagtartóba, csak a telefont tartottam magamnál, természetesen ultraerős akkumulátorkímélő üzemmódban. A kocsiban a jobb egy jutott nekem, hátul a kicsit kényszeres Sanyi rendezgette cuccait és fészkelődött lelke csendességében. A volánnál a Nagy Bagosi foglal helyet.

(Egyébiránt meglehetősen korai volt a kelés, még a készülődés utáni visszadőlésről is vízionáltam. Mivel az előző este nem sokat pakolásztam, reggelre maradt a szendvicsgyártás. Bedobáltam továbbá némi édességet, majd kávét és teát rezerváltam, reggeliztem. Jutott idő még a nyelvtanulásos alkalmazás napi penzumának teljesítésére is. Tettem-vettem és egyhamar 6:45 lett. Lőttek a visszadőlésnek és az üres hátsóval indulásnak.)

 

A határhoz közeledve szokás szerint felemlegetésre került néhány korábbi sikertelen átkelési kísérletem, amire szépen rájátszott a csomagtartóban kuksoló személyim ideiglenes ellenőrizhetetlensége. Én azonban bíztam Istenben, és a lelki derű (szárazon tartott) puskaporával felvértezve álltam a sarat. Kritikus Tomink közben tényszerűen tudósított minket a várható időjárásról.
Havat mutat hideggel, számottevő csapadék nélkül.
Sanyi mobiltelefonja segítségével legálissá tette romániai úthasználatunkat, minek okán újfent csak néhány könnycseppet elmorzsolva emlékeztünk meg a hajdani vinyettavásárlások alkalmával átélt enyhe kultúrsokkokról, a különböző ünnepi installációknak köszönhetően.

A sikeres határátkelést követően eseménytelenül közeledtünk Nagyszalonta felé, és sokadjára is megegyeztünk abban, hogy egyszer ki fogjuk próbálni a helyi bölényburgert, de megint nem aznap.

A Batthyány utcán elmeséltem a srácoknak az egyik nyári jobbra kanyarodásomat, minek hatására a településről kivezető út helyett egy ipari terület mellett találtam magamat és jóhiszemű követőimet.
De hát ezt nem is lehet elvéteni! - csodálkozott a hiperkritikus.
Nem is amatőr szinten űzöm a diszfunkciós tájékozódási mutatványoskodást - hangzott részemről az önérzeteskedés.

 

Romániában sincs kolbászból a kerítés, de az útfelújítás sem, így még mindig a kicsit hosszabb, ám nekem kedvesebb úton közelítettünk Belényes felé.
Nagy átéléssel meséltem közönyös útitársaimnak, mennyire szeretek arra motorozni. Mindössze annyi reakciót tudtam kicsikarni a Nagy B-ből, hogy már nem jár a vonat, így ő sem áll meg a vasúti átjárók előtt. Sanyi valószínűleg még mindig a fészkelődéssel lehetett elfoglalva.

A Pontoskő felé tartva előadtam, hogy milyen régi vágyam közelebbről szemügyre venni mellette, a Körösön át a földekre vezető gyaloghidat. A szokatlanul empatikus Tomi fékezett a megfelelő pillanatban és máris egy beteljesülés küszöbén álltam.
A valaha szebb napokat láthatott, függőhíd-szerű alkotmány közelről még rozogább látványt nyújtott.

Gyáva népnek nincs önbizalma!

Megmarkoltam a drótkötelet és a korhadó deszkákra léptem. Pár méter után a híd kissé belengett. Az addig a deszkákat pásztázó fókuszom hirtelen a megáradt folyóra ugrott, hogy még inkább kellemetlenül érezhessem magamat. Tériszony rulez! Azon töprengtem, vajon elég ideig tudok-e majd kapaszkodni egy visszamászáshoz, ha valamelyik deszka feladná kétséges szerkezeti egységét. A 3 fokos, gyors sodrású vízbe esés ugyanis nem tűnt vonzó opciónak.


Végül a legkritikusabb állapotú részek is kitartottak és átértem a túlpartra. Addigra már a hiányos öltözék és a télies időjárás kombinációja igencsak csalogatóvá tette a Duster fűtött belterét, úgyhogy fokozott elánnal tértem vissza a hídra és hajtottam végre az újabb vesszőfutást.

Örültem, hogy legközelebb a korábbi kínzó kíváncsiságtól mentesen dönthetem majd motoromat a Körös-menti bal kanyarban, és már csak az ívbelső Pontoskő dombja, valamint az általa kitakart szemből jövő járművek izgathatják fantáziámat.

 

Minden gond nélkül hagytuk magunk mögött Belényest is, majd fordultunk balra, a Pádis felé. {Az őszi táj helyenként felhőbe burkolózott.}

[Belényes (románul:Beius) festői környezetben, a Belényesi-medencében melyet a Fekete-Körös szel ketté. A völgyrész egyedülálló látványát északon a Királyerdő, nyugaton a Béli-hegység, délnyugaton pedig a Bihari-havasok vonulatai adják, amik körbeölelik a medencét. Sok természetkedvelő keresi fel a környező falvakat, hiszen szinte bármelyik települést választhatjuk kirándulásunk kiindulópontjaként.
A helynév eredetét illetően több véleményt is olvashatunk, de a legvalószínűbb az, hogy a névadás a környéken élt bölényekkel és bölényvadászatokkal van összefüggésben.(http://www.hatartalan.net/index.php/bihar-megye/belenyes)]

 

- Mi az a fehér? Hó?
- Faszt, sziklák.
- Biztos?
- Ja.

A latyakos szerpentinen végig azon méláztam, mennyire nem motornak való már a vidék. Jó, vannak tökös terepesek, de én napelemes papírkutya vagyok.
Az egyik kanyarban végre meglett az erdészeti út. Főleg, hogy egy autó már parkolt a külső íven. A Háromkirályok-vízesés volt az első számú célunk.
Tomi feltolatott a sáros szekérútra, majd kövekkel ékelte ki a természetes környezetében pihengető telekjárót.  

Az előzetes latolgatások ellenére is meglepett a saras, latyakos, havas, őszi-téli környezet. Itt-ott vízátfolyások fokozták a kalandélményt, mi pedig elégedetten vetettük bele magunkat a vadregénybe.
Sanyi komoly kezdőtempót diktált, el is húzott tőlünk. Alig hallotta meg, amikor Tomi kiabált neki, hogy biz’ jobb lenne a túraútvonalat követni és elkezdeni ereszkedni a vízeséshez.

Meredek, csúszós részen vezetett az utunk. Suhanó Sanyi ott is az élre tört. Állítólag fagyásnak indultak a lábujjai, de egy komolyabb fizikai igénybevételllel járó átmelegedéssel még menthetőnek tűntek.
Óvatos utolsóként zártam a sort azon morfondírozva, hogy tevékenységünk vajon sorskísértés-e. Ha viszont a másik két majom képes rá, akkor nehogy már szégyent valljak. Ilyen kétségek közepette botorkáltam és kutattam tanácstalanul a stabilnak tűnő köveket, a lehetséges fogódzókat. Az esőkabátból még a szekérúton kibújtam, hogy aztán összegyűrve a kezemben cipelve akadályozhasson a meredélyen. A sapkát is fejpántra cseréltem, mert a rákjárásos ereszkedés hamar átmelegített. Később tovább vetkőztem és már csak egy vékony pulóverben idétlenkedtem. Sanyi problémája viszont a vaccsiúj, kecskebőr pécsikesztyűje dacára sem csökkent. Majdnemegészjólfelkészült Tamás megsajnálta és előkerült a pótzokni.

Kezdésnek alkalmas helyet kerestünk. Megvetettem a lábaimat és megtámasztottam a lassan hegyi betegség tüneteit mutató túratársat. Egyik lábán állva vette le a másikról a cipőt, majd próbálta felhúzni az újabb zoknit. Hosszas kínlódás után sem sikerült. A lábát nem tudta eléggé felemelni, a törzse pedig nem hajlott eléggé. Ekkora már alig kaptam levegőt a röhögéstől. Tomi csak akkor vette észre a dolgot, értetlenséggel szemlélve az eseményeket. Én oxigénhiányos állapotban, könnyezve-sípolva vonyítottam, úgyhogy Sanyi világosította fel a tragikomédiáról. Merevségi zavaros Sándor végül kénytelen volt leülni a latyakba, más lehetséges módját nem látva az eredményes kivitelezésnek. Mire végzett, lassan én is kaptam levegőt és folytathattuk az utat.

Folyt. köv.

 

 

 

Vesszőfutást áll ki az, aki sok ember ócsárló ítéletét hallgatja végig, védekezés nélkül. A vesszőfutás eredetileg lándzsafutás volt, az elítéltnek, főleg katonának, lassan kellett végighaladnia két sor lándzsás között, akik egyenként beledöfték lándzsájukat, míg a boldogtalan holtan nem rogyott össze. A lándzsát később vesszővel helyettesítették, de a büntetés legtöbbször így is halálos volt. (https://octo.blog.hu/2010/01/25/magyar_szavak_szolasok_eredete)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://csobiblog.blog.hu/api/trackback/id/tr7518269639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása