CsobiBlog

CsobiBlog

Kegyes hazugságok

Kegyeletes hazugságok?

2022. december 26. - CsobiBlog

md-mahdi-8sa3qfovv2c-unsplash.jpg
Vajmi keveset tudok a kegyes hazugságokról. A helyes használatukról legalábbis édeskeveset. Meg is égettem már magam párszor az ügyetlenségem miatt. Vannak persze olyanok, akiknek ez jól megy. Na, tőlük vagyok én olyan távol, mint Makó Jerikótól. Vagy Maklár Jeruzsálemtől? Mindegy is.

paolo-nicolello-hkvg7ldm5vu-unsplash_1_2.jpg

A gyermekeim révén újabb lehetőséget kaptam a változásra. Szándékosan nem esélyt és fejlődést írtam, mert nem vagyok biztos benne, hogy a helyes útról lenne szó. Na jó, gyerekek esetében el tudom fogadni, de csak mértékkel. (Számukra ott van még a szeretet, az elfogadás és a bátorítás is. Bizonyos arányokat tartva akár jó is kisülhet belőle.)

Felnőtteknél szerintem más a helyzet. Sok kritériuma létezhet a felnőttségnek, talán ezek közé tartozhat a valóság elfogadásának képessége is.

Azt gondolom, érdemes a valósággal jóban lenni. Igazság sokféle lehet és van is. Sőt! Igazság és igazság között is lehet komoly ellentét. (Sajnos gyakran van is.)
A valóságot némiképp máshogy látom, képzelem. Sokkal inkább tűnik megfoghatónak, univerzálisnak nekem, mint az a fránya nagy Igazság. Fránya nagy helyett patetikust írtam elsőre, de az az igazság, hogy még élénken emlékszem arra, amikor nem tudtam, mit jelent. Valójában olyan ritkán használom, hogy talán kegyes hazugság lenne könnyedén itthagynom.

lucrezia-carnelos-imuwe-p1yqs-unsplash.jpg

 

Hazugság. Ez aztán a darázsfészek! Nem afrikai gyilkos, de azért van húzása, ha beleadtak apait-anyait. Zöldfülű vagyok ezen a téren is. Értelmi képességeim ugyanis nem teszik lehetővé, hogy a valóságtól merőben eltérő fikciók mellett hosszasan kitartsak. Még röviden sem igazán. Egyszerűbbnek, könnyebben kivitelezhetőnek tartom az igazmondáshoz dörgölődést.
Szellemileg gyengén bútorozottak inkább ne induljanak nagyotmondásban. Az intrika, az önfényezés és a megúszás sem a mi sportunk. Hagyjuk meg a manipulációt a fekete öves svindlereknek! A megtévesztés arany babérjai nem nekünk teremnek. Márpedig teremnek. Mi legfeljebb a koszorút köthetjük belőlük az érvényesülés arénájában rendezett ünnepélyükre.
Nyugodtak lehetünk, piedesztálra emeléstől nem kell tartanunk, bár a letaszítás mégis előfordulhat, ha netán felfesleni látszana az igazmondó juhász kopottas bekecse.
Ilyen ez a popszakma. Senkiháziak kezében van…

img_20221224_140053.jpg

Visszatérve a hazugságra, szerintem a valótlanság Rubik-kockájának egyik oldala.
Ha tudod, hogy nem igaz, amit mondasz, akkor hazudsz. Ugye? Ennyire egyszerű ez?
Néha úgy érzem, igen. Létezik persze füllentés, lódítás, tévedés és viccelés is. A füllentés egyik fajtája lehet például a címadó “kegyes hazugság”.
Mint jeleztem is, jártasságom a témában igencsak felszínes. Hagyom is, hogy tovább fonódjon a történet szála a fő motívum irányába.

Kérdezhetnéd, Kedves Olvasó, hogy miért is vezettem fel ilyen terjengősen a lényeget? Mire ez a bő lére eresztett propozíció? (Azt meséltem már, hogy az eposzi kellékek egy része csúnyán belém égett még általánosban?)
Alapvetően fogalmam sincs, de ez persze nem csak most igaz. Másodsorban tartok tőle, hogy én ezt így szoktam, és attól is tartok, hogy a szokásaim rabja vagyok. Valahányadrészt pedig végre így juthattunk el a kegyeletes hazugságok - eddig talán nem is létezett - kifejezéséhez.

Halottról jót, vagy semmit - tartja a mondás, ahogy én ismertem. Úgy tűnt, hellyel-közzel el is tudom fogadni, mégis nagy megkönnyebbülést hozott, amikor más fordításban is találkoztam a tézissel.

Halottról jól, vagy semmit

Ezt már nem volt nehéz Halottról igazat, vagy semmit”-ként befogadnom. Az igazság pedig mégiscsak rokona lehet a valóságnak. Persze az utóbbi változatot is vitatják - ahogy mindent és bármit - többhelyütt, de engem feloldozott. Az pedig már a hab a tortán, hogy a szélesebb körben elfogadott verzió funkcióját is inkább tulajdonítják a halottak túlvilági bosszújától óvó jó tanács”-nak. /Index.hu/

Értem, hogy van, aki “jót hazudik” ilyen helyzetben és még lelkiismereti válságba sem keveredik, de én itt párhuzamot érzek a „Nem szarunk oda, ahonnan eszük”-kel. Nekem ez azt jelenti, hogy csendben maradunk a betevőért. Sőt, talán még többet is. Kritikát sem fogalmazhatunk meg azzal szemben, akitől kapunk valamit. Tovább megyek. Kussoljunk, ha valami nem tetszik a rendszerben, amiben vagyunk, amitől kapunk valamit! 
Amennyiben mi beletettük a magunkét, úgy nem tudok azonosulni a gondolattal.

 

Kegyeskedjünk hazugságainkkal szembenézni és tiszteljük meg magunkat az igazsággal!

 

 

Szerinted másnak mit jelent a kegyes hazugság?

(a tudás kék gombja)

Kattints a fenti kék gombra, és megtudod!

„Ez a bejegyzés az MBBK Bloggereinek összefogásával jött létre. Gondolataink egy téma különféle megközelítése után a kék gombon találkoznak." (Jumbóka https://blog.hu/user/54504/tab/msg )
Képek: unsplash.com

A bejegyzés trackback címe:

https://csobiblog.blog.hu/api/trackback/id/tr8818010572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása